مدیرروابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت:گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی که از سوی کانون صادر می‌شود، تنها مدرک قانونی و مورد تأیید فدراسیون جهانی برای رانندگی در کشورهای دیگر است.

هشدار در خصوص صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در پی بروز مشکلات حقوقی مختلف به دلیل استفاده از گواهی‌نامه‌هایی به غیر از گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی تحت نظارت و تأیید FIA، برای برخی ایرانیان در خارج از کشور، مدیر روابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اطلاع رسانی به هموطنانمان را ضروری دانست و یادآور شد: رانندگی در کشورهای مقصد برای تمامی مسافران و گردشگران در سراسر دنیا، مستلزم دریافت گواهی‌نامه‌های صادر شده از سوی نمایندگان رسمی FIA از کشور مبدأ است. در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تنها مرجع و نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) در صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی است.

مالمیر افزود: متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی باید توجه داشته باشند، بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و همچنین به واسطه عضویت کانون در کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران وظیفه صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو از جمله پلاک ترانزیت و کارنه دوپاساژ در ایران را بر عهده دارد.

شهاب مالمیر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی ترجمه به ۷ زبان رسمی دنیا از جمله زبان انگلیسی است، تصریح کرد: به‌کارگیری زبان انگلیسی در گواهی‌نامه ملی کشورها به معنای عدم نیاز به گواهی‌نامه بین‌المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. کما اینکه در کشورهای انگلستان، آمریکا، ‏‏ کانادا و استرالیا که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است نیز کانون‌های جهانگردی و اتومبیلرانی همان کشورها گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی را به‌صورت یک سند جداگانه برای شهروندان خود، ‏ صادر می‌کنند.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه به مشکلات به وجود آمده برای برخی هموطنان در کشورهای خارجی به واسطه استفاده از گواهی‌نامه‌های غیر معتبر اشاره و تأکید کرد: متأسفانه سالانه تعدادی از گردشگران و مسافران ایرانی در خارج از کشور، پس از بروز حوادث جاده‌ای یا ارتکاب تخلفات رانندگی، به دلیل عدم استفاده از گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی رسمی صادر شده از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دچار مشکلات جدی امنیتی و حقوقی از جمله حبس‌های چندین ساله و جریمه‌های سنگین نقدی می‌شوند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که اگر این هموطنان گواهی‌نامه‌های مورد تأیید کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین را دریافت می‌کردند، می‌توانستند از حمایت و پیگیری موضوع از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین FIA بهره مند شده و با استفاده از خدمات بیمه‌ای، از تحمل حبس و پرداخت جریمه‌های هنگفت رهایی یابند.

مالمیر همچنین در خصوص گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی صادر شده از سوی شرکت‌های متفرقه و یا عضو مؤسسات غیرمرتبط هشدار داد و گفت: این گواهی‌نامه‌ها که گاه با اعتبار ۱۰، ۱۵ و ۲۰ ساله و به زبان انگلیسی صادر می‌شوند اعتبار قانونی ندارد و تبعات استفاده از آن در خارج از مرزهای ایران، بر عهده دریافت کننده گواهی‌نامه خواهد بود.

وی یادآور شد: متقاضیان برای دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک و سه ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی خود و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی‌های رسمی آن در سراسر کشور مراجعه و یا برای دریافت این مجوز بین‌المللی به صورت غیر حضوری هم به وب سایت رسمی کانون به نشانی WWW.TACI.IR قسمت صدور اسناد مراجعه و با ثبت درخواست، گواهی‌نامه خود را از طریق پست دریافت کنند.

مالمیر خاطرنشان کرد: سامانه ملی سفر با شماره تلفن ۰۹۶۲۹ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و اطلاع رسانی در خصوص مدارک مورد نیاز و اطلاعات دفاتر اصلی و نمایندگی‌های مجاز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.